donderdag 25 oktober 2012

En de allochtone kindjes?

Meer en meer hoor je naast het dialect,een tussentaal of  Standaardnederlands ook vreemde talen. Men ziet steeds meer allochtone kinderen op de speelplaats. Dit is een verrijking op cultureel en sociaal vlak. Maar velen onder hen spreken niet eens behoorlijk hun moedertaal. Ze hanteren een mengeling van hun moedertaal met Engels en Nederlands. Dat maakt mij eigenlijk een beetje triest. Ze hebben hun land verloren maar ook hun taal...zo voel ik dat aan.
Misschien zou het goed zijn om die kindjes eerst hun moedertaal aan te leren. Eens ze dit onder de knie hebben, kunnen ze vlotter een nieuwe taal aanleren volgens mij. Dit is natuurlijk bijna niet haalbaar.Waar en wanneer moet dit dan gebeuren? Intussen lopen die kindjes veel achterstand op qua taal. Het valt me ook op dat de communicatie tussen de leerkracht en de allochtone ouders niet echt vlot verloopt. De ouders spreken veelal geen Nederlands en geven geen blijk van interesse in de schoolprestaties van de kinderen.Of lijkt dit alleen maar zo?
een pagina uit de schoolagenda van het eerste leerjaar.
In elk geval probeert de school waar mijn kinderen les volgen de allochtone ouders zoveel mogelijk te betrekken bij het schoolgebeuren. In de schoolagenda wordt er met symbolen gewerkt om informatie te verschaffen aan de ouders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten